Posts

Showing posts from December, 2009

Pedang Seni

Di era kejayaan Islam, berkembang pesat teknologi pengolahan besi dan baja serta seni membuat pedang. (SuaraMedia News)

Dunia Islam dikenal memiliki kandungan sumber daya alam yang melimpah ruah. Salah satu sumber mineral yang memiliki arti penting dalam sejarah teknologi Islam adalah besi dan baja. Di era kejayaan Islam, berkembang pesat teknologi pengolahan besi dan baja serta seni membuat pedang.

Salah satu sentra pembuatan pedang dengan teknologi yang termasyhur di zaman kekhalifahan adalah Damaskus, Suriah. Seni pembuatan pedang dengan teknologi tinggi dalam peradaban Islam dimulai pada abad ke-9 M. Sejarawan Al-Qalqashandi dalam buku berjudul, Subh Al-A’sha, menuturkan pada abad ke-12 M Damaskus menjadi sentra pengolahan besi dan baja yang sangat termasyhur.

Pada masa itu, Damaskus berada dalam kekuasaan Dinasti Ayyubiyah. Ibnu Asakir (wafat pada 1177 M) dalam bukunya berjudul, Sejarah Kota Damaskus, juga mengisahkan kota yang sempat menjadi ibu kota Dinasti Umayyah pada abad ke-7 …

Penemuan Sejati Kacamata

Inilah salah satu fakta yang menunjukkan betapa ilmuwan Muslim Arab pada abadke-11 itu telah mengenali kekayaan perbesaran gambar melalui permukaan tanpa warna. Namun, al-Haitham belum mengetahui aplikasi yang penting dalam fenomena ini. (SuaraMedia News)

Kacamata merupakan salah satu penemuan terpenting dalam sejarah kehidupan umat manusia. Setiap peradaban mengklaim sebagai penemu kacamata. Akibatnya, asal-usul kacamata pun cenderung tak jelas dari mana dan kapan ditemukan.

Lutfallah Gari, seorang peneliti sejarah sains dan teknologi Islam dari Arab Saudi mencoba menelusuri rahasia penemuan kacamata secara mendalam. Ia mencoba membedah sejumlah sumber asli dan meneliti literatur tambahan. Investigasi yang dilakukannya itu membuahkan sebuah titik terang. Ia menemukan fakta bahwa peradaban Muslim di era keemasan memiliki peran penting dalam menemukan alat bantu baca dan lihat itu.

Lewat tulisannya bertajuk The Invention of Spectacles between the East and the West, Lutfallah mengungkapkan…

Planet Serupa Bumi

Gugusan bintang di ruang angkasa. Di antaranya ada bintang-bintang yang memiliki planet

Para astronom telah menemukan sebuah planet serupa Bumi yang mayoritas permukaannya tertutup air. Planet itu berukuran lebih besar dengan radius 2,7 kali radius Bumi. Demikian diungkapkan dalam penelitian yang dipublikasikan dalam journal ilmiah Nature, Rabu (16/12/2009) .


Planet yang kemudian disebut "Bumi Super" itu berada sejauh 42 tahun cahaya di sistem tata surya lain. Adapun satu tahun cahaya adalah jarak yang bisa ditempuh cahaya dalam setahun atau sekitar 9.460.730.472. 580.800 kilometer.

Penemuan planet GJ 1214b itu merupakan langkah maju dalam usaha pencarian planet lain yang mirip Bumi. Demikian dikatakan Geoffrey Marcy, peneliti dari Universitas California. Meski begitu, menurut penelitian di Pusat Astrofisika Harvard-Smithsonian , planet yang baru ditemukan itu terlalu panas untuk bisa mendukung kehidupan.

"Kepadatannya menunjukkan bahwa, meski tiga perempat bagiannya ditutu…

Yahudi Berhajat Menghapuskan Mekkah..

Keadaan semasa yang berkecamuk di Gaza. Yahudi dikatakan tiada pilihan, kecuali menyerang Palestin dan jika keadaan tidak terkawal mungkin mereka akan menyerang Makkah. bagi mereka situ lah pusat kekuatan Islam. Jika ianya dimusnahkan, Islam akan lumpuh...

Islam Online melaporkan bahawa seorang penulis Israel yang berbangsa Amerika yang bernama Roven Koret membuat satu cadangan supaya Ka'abah yang merupakan tempat dan pusat bagi umat Islam menunaikan solat lima waktu diroboh dan dimusnah. Katanya itulah tempat lahirnya para 'ekstrimist', 'fundamnetalist' dan 'terrorist'.

Dalam artikel yang bertajuk "Time to Face Mecca" yang disiarkan dalam sebuah majalah Israel, penulis Roven Koret menggesa dimusnahkan segera simbol umat Islam ini. Katanya, ".. biarkan mereka kehilangan arah untuk beribadat dan biarkan mereka tunduk kepada Tuhan mereka di atas timbunan tempat yang musnah." Asbu' akhbar mingguan Mesir menyatakan, "Ini adalah satu p…

Lelaki Hampir dibaham Polar Bear..

BARROW - Seorang lelaki di Alaska mengalami pengalaman menakutkan selepas dia hampir dibaham oleh seekor beruang kutub, lapor sebuah akhbar semalam.

Lelaki itu yang bekerja sebagai juruukur terserempak dengan haiwan ganas tersebut ketika kembali ke kenderaannya di bandar Barrow di Alaska, Amerika Syarikat (AS).

Mangsa yang tidak sempat membuka kunci pintu kereta cuba menyembunyikan diri di sebalik kenderaannya tetapi gagal mengaburi penglihatan beruang kutub itu.

Dia kemudian terpaksa berlari mengelilingi kenderaannya beberapa pusingan selepas beruang itu mengejarnya.

Beruang itu dilihat cuba menerkam dan mencakar lelaki itu malah ia memanjat bonet kereta selepas gagal menangkap mangsanya.

Bagaimanapun, adegan kejar-mengejar itu berakhir selepas lelaki tersebut berjaya menyelamatkan diri dengan masuk ke dalam sebuah kenderaan berdekatan yang tidak berkunci.

Lelaki itu terpaksa mendapatkan rawatan di hospital selepas belakang dan kepalanya cedera dicakar haiwan ganas tersebut.

ThE ArTaRcTicA

Image
Antarctica has the lowest temperatures in our planet reaching 70° Celsius below zero with winds of 300 km. Per hour.Containing 90% of the planet's ice it's the major reserve of fresh water on Earth.


About 99% of Antarctica is covered with ice at an average thicknes of 2,500 meters, reaching in some places as deep as 4,776 meters. If the ice layer would melt all the Earth's Oceans would rise 70 meters above the actual level.

PRODUK HALAL

Berdasarkan bilangan penduduk Islam yang semakin meningkat di Jerman, permintaan produk halal turut meningkat.

Situasi itu membuka peluang untuk para pembekal produk halal Malaysia dan sekaligus industri makanan halal Malaysia yang merintis segmen makanan, mempunyai peluang cerah, bukan sahaja menembusi malah mengukuhkan diri dalam pasaran khusus yang belum ada saingannya setakat ini berbanding segmen lain.

Oleh itu, pembekal Malaysia yang mendapat sokongan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), yang mempunyai pejabat di Frankfurt, boleh membuka pasaran yang mampu menjana perniagaan dalam jangka panjang.

Kelebihan tambahan ialah saiz pasaran yang dijangka meningkat memandangkan semakin ramai pengguna Jerman kini terdedah kepada produk halal, yang pada masa lepas, terhad kepada penduduk Islam di negara itu.

Kini, para pembekal Jerman dan Eropah menambah produk halal dalam pasaran, sebagai contoh dengan menambah saham dalam produk halal yang biasa ditemui di rak-rak di …